شروع طراحی گرافیک وب سایت، چطور یک گرافیست وب شویم


شروع طراحی گرافیک وب سایت، چطور یک گرافیست وب شویم

متاسفانه امروزه در کشور ما به گرافیست‌های وب اهمیت به خصوصی داده نمیشود. اهداف آینده وب سایت اگر تنها به پول و درآمد تمرکز داشته باشد، کاربران را از خود فراری می‌دهد. پس یادمان باشد این اصول صحیح گرافیک است که انتقال دهنده حس آرامش و امنیت به کاربر سایت شما است.


یکی از مشکلاتی که همیشه از سوی گرافیست‌ها مطرح می‌شود، دخالت بیش از اندازه مشتری در ایده‌های آن‌ها است. بهتر است اول این مشکل را حل کنیم، بیایید به عنوان یک داور به قضیه نگاه کنیم.

زمانی که شما می‌خواهید برای مشتری طرحی را بزنید بهتر است آرمان گرایی را کنار بگذارید. اگر طرحی به زیبایی وب سایت apple هم بزنید و مشتری طرحی همچون سایت رادوو در ذهن خود داشته باشد، آنقدر طرح شما را دستکاری می‌کند تا به نیاز خود برسد. در این مرحله معمولا گرافیست‌ها شاکی می‌شوند و رابطه بین آنها با مشتری خراب می‌شود. 

به عنوان یک داور به مشتری باید حق داد! گرافیست اول باید طبق داده‌های اولیه ذهنیت و نیاز مشتری را بشناسد. شما نمی‌توانید در هر فضایی که دوست دارید طرح بزنید. پس در مرحله اول تعاملتان را با مشتری بیشتر کنید.

طرح گرافیکی وب با طرح‌های گرافیک چاپی بسیار متفاوت است، اگر شما یک گرافیست در صنعت چاپ هستید نباید همان تفکرات چاپی را به صنعت وب هم منتقل کنید. پیشنهاد میکنم ابتدا طراح تجربه کاربری | User Experience Designer و تفاوت رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) در طراحی وب سایت را مطالعه کنید تا دید بهتری از صنعت وبسایت پیدا کنید.

نمونه وب سایت‌ها

بهتر است به مشتری بگویید که چند وب سایت نمونه به شما پیشنهاد کند. مطمئنن نمونه‌هایی که مشتری به شما ارائه می‌دهد فقط به گرافیک مربوط نیست. معمولا رقبا و بت‌هایی که در زمینه فعالیت خود وجود دارند را به شما معرفی می‌کنند. این مرحله برای آشنایی شما با ذهنیت مشتری بسیار مهم است و باید تعامل خود را بالا ببرید و شما هم چند وب سایت با فضای مناسب نیاز مشتری به او پیشنهاد کنید.

انتخاب فضای طراحی

زبان و فضای طراحی خود را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. اگر به عنوان مثال وب سایت شما قرار است Flat و بر اساس Google Material Design باشد، در وسط کار قوانین را عوض نکنید! 

چند نمونه از زبان‌های طراحی:

Google Material Design | طراحی متریال گوگل

Metro Design | طراحی مترو مایکروسافت

Fluent Design | طراحی روان مایکروسافت

انتخاب رنگ 

اگر طراحی وب سایت شما بر اساس رنگ سازمانی از پیش تعریف شده باشد، چاره‌ای ندارید و باید با همان رنگ‌ها کنار بیایید. 

تعریفی که مشتری از رنگ دارد به صورت تصویر سمت چپ و تعریف یک گرافیست از رنگ به صورت تصویر سمت راست است.

در انتخاب رنگ‌ها باید مشتری را قانع کرد، همیشه برای حرف‌های خود دلیل بیاورید و آن را اثبات کنید. متاسفانه میزان مطالعه در بین گرافیست‌های ما بسیار پایین است. صدها کتاب مختلف در زمینه رنگ شناسی چاپ شده است(مفهوم رنگ و درک رنگ شناسی- رنگ شناسی مدرن و ...). اگر شما مشتری را به کتاب‌های علمی رنگ شناسی ارجاع دهید مطمئن باشید که از شر رنگ‌های شارپ سمت چپ راحت می‌شوید.

 

انتخاب تصاویر برای وبسایت

به عنوان یک گرافیست شما نباید طراحی وبسایت خود را به سمتی هدایت کنید که تصاویرتان بر روی آن بنشیند! شما باید تصاویر را خلق کنید. حتی اگر نیاز باشد دوربین عکاسی خود را بردارید و روزها به دنبال سوژه مناسب برای وب سایت بگردید. در این مرحله مشتری تنها کاری که می‌کند این است که گوگل را باز کند و اولین تصویری که به نظرش زیبا است را انتخاب کند و به خورد شما بدهد. البته قانع کردن مشتری در این مرحله بسیار ساده‌تر از مرحله رنگ‌ها است و تنها کافی است یک عکس اختصاصی برای او درست کنید تا مشتری عاشق کارتان شود.


شروع طراحی گرافیک وب سایت، چطور یک گرافیست وب شویم
4.2/2
4.2
21
5
1

برای استفاده از تمامی امکانات وارد شوید

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها