تجربه کاربری چیست
اگر بخواهیم تجربه ی کاربری را تعریف کنیم باید این طور بگوییم که: بهبود میزان رضایت کاربر با استفاده از افزایش کاربردپذیری و ایجاد رضایت در تعاملات بین کاربر و محصول را تجربهی کاربری می گویند.
به زبان ساده تر، تجربه کاربری مناسب دقیقا همان عاملی است که باعث می شود مشتری تصمیم بگیرد که آیا دوباره به وب سایت شما بازگردد یا خیر، و همچنین تعیین میکند که شما در ذهن مشتری به فراموشی سپرده میشوید یا ماندگار; تجربهی کاربری خوب در هنگام تعامل با سایت شما به مشتری حس لذت بخشی را القا میکند، این حس هم میتواند از طریق مرتب بودن، با کیفیت بودن و سرعت مناسب فرایندهایی که قرار است مشتری برای رسیدن به یک هدف خاص طی کند باشد و هم موارد دیگر از قبیل مکان مناسب قرار گرفتن المانها و...
طراحی تجربه کاربری از دو بخش اصلی تشکیل شده است: بخش تحقیق و بخش طراحی، بخش تحقیق که به آن User Research گفته میشود، قبل از طراحی انجام میشود و در حقیقت مقدمهی طراحی وب سایتی متناسب با نیاز کاربران را فراهم می کند.
یک طراح تجربه کاربری طرح هایی را ارائه میکند که برای کاربر نهایی، کاربردی و جذاب باشد ودرعین جذابیت کاربر بتواند به راحتی به هدفی که در تعامل با آن وب سایت دارد برسد.
تحقیق در تجربهی کاربری:
بخش تحقیق بسیار گسترده و در عین حال بسیار مهم می باشد، زیرا همان طور که قبل تر هم اشاره شد، مقدمهی طراحی میباشد و در حقیقت این قسمت است که به طراح تجربهی کاربری میگوید باید چه طرحی را ارائه دهد که مورد استقبال مشتریان قرار بگیرد و به مشتریان حس خوبی را القا کند.
با توجه به مطالب فوق، در ادامه به چند مفهوم کلیدی قسمت تحقیق تجربه ی کاربری اشاره می کنیم;
پرسونا: ساخت پرسونا در تجربه کاربری
برای اینکه بخش های مختلف یک شرکت مانند بخش بازاریابی، فنی، طراحی، محتوا و... بتوانند فعالیت های خود را دقیقا مطابق با خواستههای مشتری انجام دهند، که نتیجهی این تطابق فروش بیشتر خواهد شد، لازم است که در قدم اول فعالیتهایی انجام شود که تمام اعضای شرکت که مستقیما با مشتری در ارتباط نیستند، مشتری را به طور واضح و با جزئیات بشناسند و این مهم محقق نمیشود مگر با طراحی پرسونا;
پرسونا نمایندهی مشتری در شرکت ما است و هر شرکت می تواند بین 1 تا 7 پرسونا داشته باشد و تعداد پرسونا بستگی به میزان بزرگ بودن کسب و کار ما دارد. به طور کلی دو نوع پرسونا وجود دارد، پرسونای بازاریابی و پرسونای تجربه ی کاربری، و به طور کلی این دو پرسونا با دو رویکرد کاملا متفاوت از یکدیگر طراحی می شوند. طراحی پرسونا مبحث بسیار گسترده ای میباشد که در مطالب بعدی به تفصیل آن را شرح میدهیم.
تست های کیفی تجربه ی کاربری :
تست کاربرد پذیری :
این تست برای آزمایش کردن نمونهی طراحی شده صورت میگیرد و شرکت کنندگان در این تست مجموعهای از افراد هستند که از بین پرسوناهای یک کسب و کار انتخاب میشوند. این تست را میتوان از ابتدایی ترین حالت، یعنی با استفاده از نمونهی کاغذی طرح سایت، و یا در بهترین حالت، استفاده از خود سایت برای تست، اجرا کرد. تست کاربرد پذیری نیز مبحثی بسیار جامع بوده و حتی در کشور های دیگر یک عنوان تحصیلی و شغلی مجزا از تجربهی کاربری میباشد و ما آن را نیزبه تفصیل در مطالب بعدی توضیح خواهیم داد.
تستهای دیگری مانند تست Card Sorting و برگزاری گروههای کانون نیز وجو دارند که در مطالب تخصصیتر به آنها اشاره خواهیم کرد.
طراحی تجربه ی کاربری :
این بخش از تجربهی کاربری، در واقع بخش فنی آن محسوب میشود که پس از شناخت کامل مشتری و با استفاده از نرم افزارهای مختلف و تخصصی این حوزه، انجام میگیرد.
برخی از مهارتهایی که برای شغل طراحی تجربه کاربری به آنها نیاز دارید عبارتند از:
- توانایی مطالعه فراوان در زمینهی طراحی تجربه کاربری
- تسلط در حد متوسط بر زبان انگلیسی (به این دلیل که تمامی منابع و کتب آموزشی موجود در این زمینه به زبان انگلیسی میباشد و متاسفانه ترجمهی معتبری از این مبحث در اختیار علاقمندان این رشته نیست.)
- توانایی جمع آوری و تحلیل داده های بدست آمده
- مهارت کار با نرم افزارهای گرافیکی مانند Adobe photoshop،Adobe illustrator
- توانایی طراحی وب سایت با استفاده از نرم افزار Axure RP
- توانایی تهیه مستندات مربوط به طراحی مانند پرسونا و ...
- توانایی ارزیابی محصول نهایی
حقوق یک طراح تجربه کاربری:
این رشته در کشور عزیزمان ایران نوپا است اما در کشورهای آمریکایی و اروپایی کسانی که در این رشته فعالیت میکنند، حقوق بسیار زیادی دریافت می کند. اما این رشته در ایران هم در حال پیشرفت بسیار زیادی است.
با توجه به رشد چشمگیر تجارت الکترونیک در ایران و رقابت فراوانی که در این عرصه وجود دارد، صاحبان کسب و کارها برای پیروزی در رقابتی که وجود دارد، به معجزهی تجربه کاربری روی آورده اند که بسیار هم موثر میباشد و کسانی که به طراحی تجربه کاربری علاقه دارند، اگر مهارتهای لازم را داشته باشند و درباره طراحی تجربه کاربری مطالعه فراوانی داشته باشند، بسیار پیشرفت خواهند کرد و حقوق نسبتا زیادی هم در انتظار آنان خواهد بود.
یکی از طراحان تجربه کاربری در سیاتل:
کار کردن در محیطی که متخصصانی از رشتههای مختلف در آنجا کار میکنند بسیار لذت بخش است. من به عنوان یک طراح تجربهی کاربری این فرصت را دارم تا برنامه ریزی استراتژیک انجام دهم. کار کردن در زمینهی تجربه کاربری این امکان را میدهد تا با تیمهای دیگر دائما در تعامل باشیم. اینکه به محصولی که در حال ساخت آن هستیم و یا قبلا آن را ساختهایم از دیدگاه کاربران نگاه کنیم بسیار جذاب و هیجان انگیز است.
همان طور که در قسمتی که مربوط به حقوق بود اشاره شد، این مبحث به تازگی در ایران مطرح شده است و بازار کار بسیار خوبی دارد. به علت تاثیر بسیار خوبی که این رشته در بهبود کیفیت سایت و هم چنین تجارت الکترونیک دارد، تمامی شرکتهای دولتی و خصوصی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند و یا وب سایت دارند، احساس نیاز میکنند که باید که طراح تجربه کاربری کنار خود داشته باشند تا هم کاربر نهایی خود را به خوبی بشناسند و هم محصول خود را مطابق میل کاربر بهبود دهند.
بنابراین کسانی که میخواهند در این رشته فعالیت داشته باشند، اگر همه چیز را به خوبی فرا بگیرند، آیندهی شغلی خوبی در انتظار آنها خواهد بود.
- UI Designer | طراح واسط کاربری
- UX manager | مدیر تجربه کاربری
- Visual Designer | طراح بصری
- Product manager | مدیر محصول
- Developers | توسعه دهندگان
همان طور که قبلا به این موضوع اشاره کردیم، برای یادگیری UX منابع فارسی خوبی وجود ندارد، اما میتوانید از کتاب ها و وب سایت های انگلیسی بسیاری که وجود دارند استفاده کنید. اکثر این کتابها به زبان ساده نوشته شدهاند و اگر کمی دانش زبان انگلیسی داشته باشید، مشکلی در خواندن آنها نخواهید داشت.
اگر در ابتدای راه یاد گرفتن تجربه کاربری هستید، رادوو توصیههای مفیدی برای شما دارد:
برخی از وب سایت هایی که برای شما مناسب است:
http://www.smashingmagazine.com
علاوه بر وب سایتها کتاب های بسیار خوبی هم در این زمینه وجود دارند که میتوانید آنها را دانلود کرده و استفاده کنید از جمله:
- The Elements Of User Experience
- Handbook Of Usability Testing
- The Persona Lifecycle
UX یکی از دسته بندیهای کاری رادوو است، با ما همراه باشید تا با ادامه مطالب مربوط به تجربه کاربری شما را در این زمینه همراهی کنیم.
تجربه کاربری شما از وبسایت ما چطور بوده است؟ این تجربه را با ما و کاربران رادوو در میان بگذارید.